دکتر شهنام سیحون

عصب کشی دندان و پاسخ به سوالات رایج درباره آن

بخش قابل مشاهده دندان شما که در بالای لثه قرار دارد، تاج دندان نامیده می شود. در زیر لثه، آنچه که دندان شما را در لثه فیکس می کند، ریشه دندان است. سیستم عصبی ریشه دندان، در واقع یک شبکه است که ناحیه خالی میان دندان تا ریشه را پر می کند. کانال های ریشه با بافت همبند ضعیفی به نام پالپ های دندان پر می شوند و مسئولیت تغذیه و آبرسانی دندان، و نیز واکنش به گرمی و سردی را برعهده دارند.زمانی که عفونت دندان رخ می دهد، این پالپ دندان است که ملتهب می شود. به همین دلیل ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد کنید. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند عمیق شود و در کل سیستم عصبی ریشه های دندان شما گسترش یابد. در چنین مواردی لازم است که درمان ریشه دندان یا به اصطلاح عصب کشی دندان صورت گیرد. این مطلب به عصب کشی دندان و تمام مسائل پیرامون آن میپردازد.

چه زمانی دندان ها نیاز به عصب کشی دارند؟

علائمی نظیر درد خود به خودی، درد شبانگاهی، افزایش حساسیت به سرما یا گرما، حساس شدن به احساس درد حین جویدن، تغییر رنگ دندان، ورم کردن، خروج چرک از لثه و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن، نشان دهنده نیاز احتمالی دندان به درمان ریشه است. البته لازم است تاکید کنیم که گاهی دندان ها به دلیل وسعت تخریب و پوسیدگی علی رغم فقدان هرگونه علامتی، نیازمند درمان ریشه هستند.

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی  دندان را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد:
  • مرحله اول: تشخیص پالپ آلوده
قسمت نرم داخل دندان شما با ماده ای به نام پالپ پر شده است. درمان ریشه زمانی لازم می شود که معمولا این قسمت دندان آلوده شده است. بیماران معمولا برای درد دندان به نزد پزشک عمومی خود می روند. زمانی که مشکلات جدی بوجود می آید، پزشک عمومی شما را به متخصص ارجاع می دهد.پزشک برای تایید ضرورت درمان ریشه از تصویربرداری دیجیتال و اشعه ایکس استفاده می کند تا مطمئن شود که برای درمان، باید عصب کشی انجام دهد.

• مرحله دوم: از بین بردن پالپ آلوده
برای خلاص شدن از شر پالپ عفونی دندان، اندودنتیست با دریل یک سوراخ کوچک در بالای دندان حفاری می کند. سپس با استفاده از ابزار جراحی، کانال های ریشه را پاک کرده و هر عفونتی را حذف می کند و احتمالا مقداری دارو استفاده کند تا مطمئن شود که عفونت کامل از بین رفته است. در این مرحله کانال ها تمیز و عاری از عفونت هستند.

• مرحله سوم: پر کردن کانال ریشه جدید
اندودنتیست سپس حفره ایجاد شده را که بخاطر خالی کردن پالپ بوجود آمده است، پر می کند. سپس با چسبی منطقه را درزگیری می کند تا فیلرهای ریشه را از هر عفونت و باکتری ای محافظت نماید.گاهی اوقات، در مرحله دوم درمان ریشه، دندانپزشک مجبور است کانال ریشه را برای تمیز کردن عفونت گسترش دهد. اگر این مورد اتفاق بیفتد، باید دندان با میله یا روش تقویت دیگری دوباره احیا شود.در نهایت حفره ایجاد شده در بالای دندان به صورت موقتی پر می شود.

• مرحله 4: بازسازی دندان
معمولا بعد از چند هفته، بیمار باید با یک دندانپزشک ترمیمی ملاقاتی داشته باشد تا پرکردگی های موقت را بردارد و روی دندان را ترمیم کند تا دندان مانند زمان پیش از عفونت مستحکم شود. درزگیرهایی که دندان پزشک ترمیمی استفاده می کند، می تواند دندان را در مقابل عفونت های بعد محافظت نماید.

چرا دندان عصب کشی شده درد می گیرد؟

اکثر مردم چند روز پس از درمان ریشه یا عصب کشی، همچنان حساسیت و درد دارند. چند دلیل برای این وجود دارد:
  1. بافت اطراف لثه همچنان متورم یا ملتهب باقی مانده باشد: حتی اگر دندانپزشک ریشه عصب را از دندان بردارد، در عضلات و بافت اطراف دندان هنوز عصب های کوچکی وجود دارد. هنگامی که این ناحیه ملتهب می شود، مانند بعد از عمل دندانپزشکی، این پایانه های عصبی هم می تواند مقداری ناراحتی از خود بروز دهند.
  2. آسیب های ناشی از دستگاه ها: ممکن است یک وسیله دندانپزشکی که برای تمیز کردن کانال ریشه به درستی استفاده نشده باشد، به بافت های حساس اطراف دندان آسیب بزند.
  3. زمانی که پرکردگی های موقت بالاتر باشد: اگر دندانپزشک پرکردگی ها را صاف نکرده باشد، و آن ها کمی بالاتر از دندان های اطراف باشد، باعث می شود که دهان هنگام گاز زدن، فشار بیشتری روی آن نقطه بیاورد و این باعث می شود که دندان درد بگیرد.
  4. در بیشتر موارد، حساسیت و ناراحتی ناشی از عصب کشی بعد از چند روز بهبود می یابد. در غیر اینصورت لازم است که برخی از روش های خانگی را به کار گیرید و یا این که به نزد دندانپزشک مراجعه نمایید.

آیا عصب کشی دندان را ضعیف می کند؟

عصب کشی، دندان را ضعیف نمی کند، بلکه پوسیدگی دندان است که باعث ضعیف شدن آن می شود. درواقع دندان های پوسیده نسبت به دندان های سالم به دلیل تخریب ساختار نسج دندان، ضعیف تر هستند. در جریان پرکردن دندان یا عصب کشی، تقریبا تمام ساختارهای آسیب دیده و خراب شده دندان خارج و با ماده پرکردنی مناسب پر می شود.بعضی از این مواد پرکردنی حتی می توانند ساختار دندان تخریب شده را تقویت هم کنند، بنابراین عصب کشی، دندان را ضعیف نمی کند، بلکه پوسیدگی دندان است که باعث ضعیف شدن آن می شود. البته ساختار دندان ها بعد از عصب کشی به دلایل مختلف از جمله تغییر رطوبت، تاثیر موادی که در پروسه درمان ریشه استفاده می شود و... دچار تغییراتی می شوند، ولی براساس مطالعات، این تغییرات تاثیری در افزایش ضعیف شدن دندان ها ندارند.

آیا دندان بعد از معالجه ریشه، تیره می شود؟

در گذشته دندان هایی که درمان ریشه می شدند به مرور زمان تیره می شدند، ولی امروزه با پیشرفت های تکنیکی احتمال این تغییر رنگ ناچیز بوده و اگر اتفاق هم بیفتد، با استفاده از روش های سفیدکردن یا روکش های چینی و لمینت می توان با آن مقابله کرد

آیا امکان عفونت مجدد بعد از عصب کشی دندان وجود دارد؟

معمولا پس از این درمان، دندان تا مدت ها حفظ می شود و بدون هیچ مشکلی کار می کند. عفونت مجدد یک احتمال نادر است، با این حال دلایلی برای بروز این مشکل وجود دارد.
علت عفونت دندان عصب کشی شده، ممکن است گسترده تر از آنچه دندانپزشک تصور می کرده باشد، یا این که شبکه کانال ریشه ممکن است بسیار پیچیده تر از حد معمول باشد و برخی از کانال های نازک تر تمیز نشوند، یا ممکن است تاج محافظ سوراخ شود و به حفره دندانی اجازه دهد که نفوذ کرده و موجب آلوده شدن مجدد کانال شود.اگر پس از یک درمان ریشه، دندان دوباره آلوده شود، هنوز به این معنی نیست که دندان از بین رفته است. یک درمان ریشه دیگر می تواند برای بهبود انجام گیرد. اگر اخیرا تحت درمان ریشه بوده اید و درد و تورم در اطراف دندان درمان شده مشاهده می کنید، ممکن است علائم عفونت مجدد باشد و توصیه می شود که به موقع به پزشک مراجعه کنید.

بعد از عصب کشی چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از درمان ریشه و قبل از پرکردن نهایی دندان نباید روی آن فشار بیاورید و با آن غذا بجوید، زیرا این دندان ها بسیار مستعد شکستن هستند. به غیر از این مورد فقط شما باید بهداشت دهان خوبی داشته باشید و مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و چکاپ های منظم را فراموش نکنید.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی دندان تک کانال، دو کانال و سه کانال با هم متفاوت است. هزینه عصب کشی در مراکز مختلف با تعرفه های آزاد محاسبه می شود و با توجه به امکانات مطب و یا درمانگاه و دستمزد پزشک معالج شما برای هر فرد متغیر است، علاوه بر هزینه عصب کشی ، ترمیم و پرکردن دندان دارای هزینه جداگانه ای است

نکته:
با مراقبت خوب از دندان هایتان می توانید از عصب کشی اجتناب نمایید. چکاپ به موقع می تواند کمک کند تا مشکلاتی را که متوجه آن نشده اید، دندانپزشک برایتان مشخص کند. دندانپزشک همچنین هر نوع پرکننده ای که اکنون در دندان های شما کار شده است را نیز چک می کند. در صورتی که مشکل را در مراحل اولیه درمان کنید، از این که مشکلات بیشتر شود، جلوگیری می نمایید.
پوسیدگی دندان یکی از دلایل شایع عفونت های کانال ریشه است. شما می توانید از پوسیدگی دندان با استفاده منظم از مسواک و فلوراید، استفاده از آدامس بدون قند در بین وعده های غذایی و کاهش نوشیدنی های گازدار و شیرین در رژیم غذایی محافظت نمایید.
 برای به اشتراک گذاشتن این مطب در شبکه های اجتماعی از لینک های زیر استفاده کنید:

راهنمای ثبت پیام

پرسش یا نظری دارید؟
همین حالا می توانید پرسش یا نظر خود را ثبت کنید.